Odstąpienie i reklamacja: [Odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu niezgodności towaru z umową w relacjach z przedsiębiorcami]
- Sprzedający nie udziela gwarancji na towar będący przedmiotem umowy sprzedaży.
- Sprzedający odpowiada przed Kupującym z tytułu rękojmi, tylko wtedy jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona i zgłoszona Sprzedającemu przez Kupującego przed upływem 14 dni od dnia wydania rzeczy w posiadanie Zamawiającego, z zastrzeżeniem postanowień ust. 4 i 5.
- Warunkiem skutecznego wykonania przez Kupującego uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne jest skierowanie roszczeń na formularzu dostępnym po zalogowaniu się na stronie internetowej ... lub droga elektroniczna na adres sklepu
- W przypadku pomyłki asortymentowej w dostawie, Sprzedający odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli niezgodność towaru z umową zostanie stwierdzona i zgłoszona Sprzedającemu przez Kupującego przed upływem 3 dni od dnia potwierdzenia odbioru przez Kupującego.
- W przypadku pomyłki ilościowej Sprzedający odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli niezgodność towaru z umową zostanie stwierdzona i zgłoszona Sprzedającemu przez Kupującego przed upływem 3 dni od dnia potwierdzenia odbioru przez Kupującego.
- W przypadku, gdy przedmiotem umowy sprzedaży jest towar oznaczony jako "na zamówienie" Kupującego, odpowiedzialność Sprzedającego z tytułu rękojmi za wady jest wyłączona.
- W przypadku gdy przyczyną roszczeń Kupującego jest uszkodzenie towaru podczas transportu, warunkiem uwzględnienia jakichkolwiek roszczeń Kupującego jest sporządzenie protokołu szkody w obecności kuriera lub innej firmy dostarczającej towar.
[Odpowiedzialność Sprzedającego za niezgodność towaru z umową w relacjach z konsumentami]
- Konsument ma prawo odstąpić od umowy sprzedaży w terminie 14 dni od jej zawarcia. Odstąpienie od umowy nie wymaga podawania przyczyny. Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się od objęcia towaru w posiadanie przez Konsumenta.
- Konsument może odstąpić od umowy, poprzez złożenie Sprzedającemu oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Powyższe oświadczenie może być złożone na formularzu, którego wzór dostępny jest pod adresem: ...
- Do zachowania czternastodniowego terminu odstąpienia od umowy wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
- Po upływie czternastodniowego terminu odstąpienia od umowy uprawnienie powyższe wygasa, z zastrzeżeniem pozostałych możliwości odstąpienia od umowy, wynikających z innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
- W przypadku odstąpienia od umowy, uważa się ją za niezawartą. W sytuacjach, w których konsument złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy zanim Sprzedający przyjął jego ofertę, oferta przestaje wiązać.
- Sprzedający zobowiązuje się do niezwłocznego, nie późniejszego niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrotu konsumentowi wszystkich dokonanych przez niego płatności, w tym kosztów dostarczenia towaru. Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez Sprzedającego, obowiązek zwrotu nie będzie obejmował poniesionych przez konsumenta dodatkowych kosztów.
- Sprzedający dokona zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument w sposób wyraźny zgodzi się na inny sposób zwrotu, nie wywołujący dla niego żadnych kosztów.
- Jeżeli Sprzedający nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem otrzymanych płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez Konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
- Konsument jest zobowiązany do zwrotu towaru na rzecz Sprzedającego lub przekazania Towaru osobie upoważnionej przez Sprzedającego do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy. Termin ten nie dotyczy sytuacji, w których Sprzedający zaproponował, iż samodzielnie odbierze towar. Dla zachowania powyższego terminu wystarczy odesłać towar przed jego upływem. Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu towaru.
- Konsument jest także uprawniony do dokonania zwrotu towaru samodzielnie w siedzibie Sprzedającego.
- Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru, powstałe w wyniku korzystania z towaru w sposób wykraczający poza zakres konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i prawidłowego funkcjonowania towaru.
- Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów, w których przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb.
- Jeżeli zakupiony przez Konsumenta towar będzie dotknięty wadą fizyczną , Konsument może złożyć reklamację w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego (art. 556 i następne kodeksu cywilnego). Roszczenie może być złożone na podstawie rękojmi za wady.
- Reklamacje z tytułu rękojmi za wady, będą przez Sprzedającego rozstrzygane w terminie 14 dni.
- Konsument, niezależnie od możliwości dochodzenia swych roszczeń na drodze sądowej, ma prawo skorzystania z pozasądowych metod rozwiązywania sporów z przedsiębiorcą, wśród których należy wyróżnić m.in. mediację, arbitraż oraz komisje skargowe.
- W szczególności, konsument ma prawo skierować wniosek do jednego spośród Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich.
- Ponadto konsument w celu ochrony swych praw, ma również prawo zwrócić się o pomoc do właściwych powiatowych (miejskich) rzeczników konsumentów lub też do organizacji społecznych, do których zadań statutowych należy ochrona konsumentów (w tym m.in. do Federacji Konsumentów http://www.federacja-konsumentow.org.pl/63,tu-znajdziesz-pomoc.html [1] lub też Stowarzyszenia Konsumentów Polskich http://www.konsumenci.org/pomoc-konsumencka,infolinia-konsumencka,2,35.html [2])
- Postanowienia ust. 1 - 14, stosuje się także do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, z tym zastrzeżeniem, że zapisów o pozasądowych sposobach rozstrzygania reklamacji i dochodzenia roszczeń nie stosuje się.
[Prawo zwrotu części] W przypadku zamówienia przez Kupującego towaru o niewłaściwych parametrach, Sprzedający przyjmie zwrot części pod warunkiem łącznego ziszczenia się następujących zdarzeń:
- Zamawiający zgłosi wniosek o zwrot towaru na formularzu w terminie nie dłuższym niż 3 dni od otrzymania towaru,
- Wniosek dotyczy towaru standardowego, a więc nie towaru sprowadzanego na specjalne życzenie Kupującego,
- Towar zostanie odesłany w oryginalnym opakowaniu i nie będzie nosić żadnych śladów użytkowania czy montowania. W przeciwnym wypadku Sprzedający ma prawo odmówić przyjęcia towaru i zwrotu ceny sprzedaży.